Sunday, August 22, 2010

pesawat rosak, Mak Limah Senget memang dah senget

Assalamualaikum.

Apa yang membuatkan aku berhenti menaip bila melihatkan Mak Limah senget menghebohkan diri kepada orang kampung bahawa dia memang senget.

Gilak mereng Mak Limah ni. Siapa yang akan percaya dia senget? Sedangkan Pak Cik Melot pun tak akan percaya orang gila kata dia gila. inikan pula Mak Limah senget ngaku dia senget?

Aku tak mahu ikuti apa yang dorang sebokkan sebab aku lebih khusyuk tengok movie Tristan + Isolde. siapa kenal minah dan mamat tu? beritahu aku.

"Before Romeo and Juliet, there was..Tristan + Isolde"

aku tak tahu nak taip apa pasal manusia dua ni sebab aku tengok cerita ini bila keinginan nak tengok 300 terhapus saat Mak Limah menjerit kata dia senget. cess

Lebih kurang macam R&J, cuma T&I lebih kepada anak pemerintah dahulu kala yg memerintah Ireland dan Cornwall..yeke? lebih kurang la aku dah la lemah sejarah..cuma Isolde tu memang anak Pemerintah Irish yang kena kawen ngan Morholt tapi mamat tu mati bila Tristan bunuh dia masa geng2 irish nak dapatkan D'or.

Ikutkan aku cari cerita ni sejak aku secondary school. Cikgu aku kata xsesuai tengok sebab ada scene tak elok..aku tengok tadi, xde pe pun. baik punya cutting la filem ni baru dapat masuk Malaysia.

Okay, jadi dikisahkan pedang Morholt tu ada poison, maka matilah kununnya Tristan bila kena pedang tu. Jadi orang2 di D'or pun hanyutkan 'mayat' Tristan cuz ingat dia mati. pada masa yg sama Isolde di Ireland lak nak lari, masa tgh2 bertekak ngan Bargaine (tak tahu la kalo salah eja nama maid minah ni) dia nmpk bot 'mayat' Tristan.

Dipendekkan cerita, dia selamatkan. T&I bercinta. Tristan balik Cornwall, bila ayah Isolde dapat tahu Morholt mati (lambat sgguh bot2 mamat Irish tu smpai Ireland) then larik la Tristan balik, then seronok la Marke cuz Tristan hidup.

okay..dipendekkan cerita lagi..(padahal aku dok pnjangkan) Tristan berlawan ngan Whirked utk dapatkan takhta ayah Isolde n Isolde sbagai price utk raja Corwall. masa ni bila Isolde bgtahu dia anak raja Irish dah terlwat la..(masa ni aku jerit kuat2 Isolde bodoh! cuz lain kali tipu la lagi nama sndiri)

sedih la mamat Tristan, awek kena kawen ngan raja sendiri. maka bermula hubungan terlarang antara T&I. kesian bila raja Marke yg sayang dia rasa Isolde ada org lain.

"She loyal to you. I'm sure with it"

sakit bila traitor, si Whirked tu buat agenda utk dapat kan throne Marke dan hapuskan D'or. Terperangkap dengan cerita sendiri, si Isolde gthu Marke dorang bercinta bila Traistan 'mati'.

Serius aku puji Marke, bila dia sanggup lepaskan Isolde demi menjaga perhubungancinta T&I. lihatlah lelaki, jika kau benar tahu apa makna cinta kau akan tinggikan darjatmu dengan menghargai cinta insan lain.

namun, Tristan sayang Marke yg jaga dia since mak n bapak dia mati. he took challenge to survive and protect Marke and all the D'or. Maka end of story, Marke hidup dan D'or da pemerintah tapi Tristan mati. isolde meraung kelesuan kesepian mengenangkan cintanya pergi.

cinta agung itu milik siapa?
ada manusia pernah buat lawak bodoh dengan aku cinta agung tu cinta Yang Dipertuan Agong.

so, lu pikirlah sendiri.

No comments:

Post a Comment

katakata bantal busuk

Blog ini aku taip dengan pelbagai isu. Jika ada melibatkan kamu. Maaf. Tiada niat menjatuhkan atau menaikkan sesiapa jika tanpa sebab musabab. Katakata aku taip bercampur aduk sebab aku bukan hebat gunabahasa. Tapi akan aku usahakan guna bahasa ibunda yang terbaik supaya kamu faham apa yang aku nak sampaikan.
Enjoy reading- azueBB