Tuesday, October 2, 2012

A day

Hello world.

Today Im still searching for a new smile to face the next day of life. Berbeza pendapat dengan manusia lain buat aku banyak berfikir tentang hari esok. entah suram seperti semalam atau masih ada sinar yang sedikit untuk terang jalan yang kian malap?

Persoalan yang tiada putus.

Ketakutan atau kerisauan?

Persoalan lagi.

Dunia bertarung pendapat aku juga begitu. Dunia bertarung untuk menakluk yang lain. aku juga begitu.

tapi bila rantai rasa hati yang berbeza dan masih ada punya rasa untuk menjadi yang terbaik dan menyinar lebih dari mereka. jadi aku terus saja kayuh langkah walau longlai seketika. bait demi bait nada yang masih sumbang.


makan nasi memang kenyang tapi makan jiwa lara resah sepanjang bulan dan mentari tak kan wujudkan satu butir nasi untuk perut aku dengan magikanya.

maka, senyum dan usaha untuk beli butir nasi seteguk air dengan kudrat sendiri.

perit. taufan takkan singgah tanpa cerita. jadi ingat abaikan laluan angin songsang itu.

petik gitar biat ia indah. nyanyi ramai ramai hingga hilang bulan malam hari. siul lagu yang ada bahasanya. tidur biar lena dengan doa.

abaikan mereka. abaikan....


dumbdeaf

Tuesday, September 25, 2012

Maher Zain - So Soon | Official Music Video

Yang TERBAIK

Assalamualaikum

aku memang suka dia. dari mula hingga akhir. tapi aku tak tahu apa yang berlaku dalam kelambu hidupnya. Aku cinta karyanya. Cinta terlalu hingga buat aku jadi petah memilih kata. Jadi ini koleksi yang aku tahu memang terBAIK.


Khayal - Malique ft. Dj Fuzz

"lagu ni layan sampai khayal. tapi bukan aku khayal tak menentu tapi khayal dengan perkataan dan situasi untuk bertolak alik dengan kejayaan. khayal aku dengan pencarian..."



Senyum - Malique ft. Najwa Mahiadin

"senyum aku kala tenung hari lalu. senyum jua aku tatap matahari esok. jadi mari senyum dan sebarkan penyakit supaya tak jatuh lagi dan lagi..."



Cemburu - Malique ft. Amanda Amani

"jujur aku baru tahu erti cemburu yang balik katanya bukan semua manusia yang faham dalam intinya ceh! jangan cuba melankolik esok kau yang tersasar lagi dan terus tawa..."



Aku Maafkan Kamu - Malique ft. Jamal Abdillah

"kau sempurna dari segalanya....itu kata yang terakhir aku mampu kata atau mereka yang saja? kosongkan tin kata jangan hilangkan lagi seperti selalu..."



Alhamdulillah - Too Phat ft. Yassin & Dian Sastrowardoyo

"pernah dengar lagu ini. ia ikhlas dan tulus tentang sesuatu yang tiada siapa dapat menyangkalnya..diam jangan bising. fahami erti sebenar dan bebaskan diri...."


Dua Dunia - Too Phat ft. Siti Nurhaliza

"entah beza dunia itu berbeda benar atau bayangan pemikiran yang negatif. persoalan melebihi jawapan lalu lalang tinggi tutup segala rasa dan kata kebenaran.."



Terbaik dari Ladang - Malique ft. Liyana Jasmay & Ariz

"memang terbaik jadi jangan mencari kata kosong yang jatuhkan mereka...."



Bangkit - Malique ft. Altimet & others..

"jangan lupa mana darah kau ditumpahkan jika terjadi satu pertempuran. dan berdiri kau bukan kaku. tinggi & utuh, supaya esok ada lagi matahari itu untuk kita...."



Warkah Perbatasan

"aku tak tahu ini hadiah daripada siapa. tapi ia hebat dan aku hargai..."



Cuba lagi - Malique ft. Lah VE

"bukan senang dan bukan susah. jadi saja jadi apa yang kau mampu. supaya segala itu adalah kamu dan bukan yang lain...karya hebat tapi siapa saja yang menghargainya?"



Bawaku Pergi - Kaka ft Zizan

"ada ini bukan aku kata ia tak bagus. cuma bahasa terlalu indah hingga ada yang terlompat bila memahami. kerna mereka tak ada yang indah dalam hidup berimpi yang terhebat seperti kita yang imiginasi merentas himalaya mungkin..."



Teman Pengganti - Malique ft. Black

"ini yang terakhir? tidak..jangan jadi ia hadiah yang bukan permintaan semua. jadi aku doa ada lagi yang terindah untuk aku sandarkan dalam memori sebagai teman peneman hidup yang membuai kata dalam hidup....


andai benar ia sama...



lagu ini pernah jadi yang terakhir dari dia yang terhebat...jadi jangan ada yang jadi 'kebetulan' dalam hari esok. doa yang terbaik buat mereka yang terbaik. teruskan hidupmu dengan doa dia yang sempurna meneman hari hari kita...ya kau masih diperlukan jadi teruskan hidup..setiap yang dihargai itu pasti ada 'lamanya' didunia ini....

amin...

dumbdeaf

Monday, September 10, 2012

Renungkan (ii)


dumbdeaf says...

stay strong for the next day...

Renungkan...


dumbdeaf says...

sometimes we never know the things that hidden behind the eyes..

Tuesday, July 31, 2012

PSA - Ada Yang Melihat


PSA yang pertama kali aku terlibat dalam pembikinannya. Sangat Enjoy!!

Monday, July 30, 2012

TRAPPED

Assalamualaikum.

Ramadhan tiba. Hampir dua bulan berlalu. Terlalu cepat proses pernafasan fasa baru yang sangat jahanam. Maaf kata kesat digunakan.

Terperangkap aku dalam pemilihan yang dilakukan manusia lain. Aku yang mengikut dengan sedar hanya mampu ketawa seribu penyesalan disebabkan yang melakukan segala ini adalah aku. Hebat permainan manusia. Sangat hebat.

Seribu bebanan tiba lagi atas kepala aku. Baru saja tenang dalam tempoh setengah bulan. Aku terperosok lagi dek doa manusia yang tidak pernah berpuas dengan apa yang ada.

Aku? manusia yang tiada kata tidak terima dengan seadanya. Hingga air mata jiwa kini kering. senyuman yang manis kini sinis berdendam.

Ramadhan kali ini betul-betul beri erti pada aku bahawa pentingkan diri dan jangan sesekali kau kasihankan pada mereka yang ada dan tidak punya pertalian

PERSETANKAN segala peristiwa yang bermakna. Tiada yang utuh selainNya. Jadi lari lagi jauh. jauh dari mereka. Lari lagi!

Saturday, May 12, 2012

Kursus Keusahawanan & Fotografi Perkahwinan

Anda berminat dengan fotografi? Boleh lah join geng Photolicious. Suka tengok gambar yang diambil. Memang sangat best!


nak maklumat lanjut boleh ke laman web facebook mereka di:


Lost-LoveLive

Assalamualaikum

cinta. mengapa kita bercinta? adakah hanya untuk disayangi atau hanya untuk menyayangi?
kehidupan ini perlukan satu sama lain.seperti aur dan tebing. ecewah!

tak kira la beza umur ke? beza agama ke? beza pemahaman ke? beza prinsip ke?

tapi yang penting jika anda menyintai seseorang dengan niat untuk menjadikannya teman hidup maka anda perlu belajar bagaimana menyayangi dalam erti sebenar. bukan sekadar ucapan sayang tanpa perbuatan yang menyokong.

perbuatan tu bermakna cara anda menghargainya - bagi hadiah, sms kata cinta, mengambil berat dll
malah, bahasa tubuh yang menunjukkan anda sayang dia pun perlu

sebelum bercinta - perlulah memastikan anda benar-benar mengetahui latar belakang pasangan bukannya hanya berserah kepada 'flow' perhubungan. kalau dia tak beritahu, bertanyalah. baik yang perempuan atau lelaki. tak kisah bertanya kalau dengan cara yang elok. ini boleh elakkan dari menimbulkan syak wasangka.

selain itu, sentiasa ingatkan dia untuk menjadi yang terbaik. bukan mengongkong tetapi membimbingnya menjadi yang terbaik supaya tiada yang menunding bahawa dia adalah yang sebaliknya.

kalau dia tak mahu dengar, nasihat dan sentiasa berdoa supaya berubah. tolenrasi dan praktikkan teknik bertolenrasi itu penting. setengah pasangan mengatakan "dah tak larat nak bincang dah" walaupun sebenarnya teknik yang digunakan salah!

menerima seadanya itu betul. bukan mahu mengubah dirinya untuk kamu tetapi membawanya menjadi yang terbaik. beza besar makna perbuatan ini. jadi tolong fahami dengan betul-betul. manusia mana yang tak mahu dipandang baik dan menjadi baik. jadi usaha yang berterusan dan bersama itu sangat bagus.

ada pasangan yang merasakan pergaduhan sebagai satu tanda yang perhubungan tak menjadi. itu salah. pergaduhan yang berlaku perlu diambil dengan berat. meneliti semula sebab dan kesan supaya perhubungan dapat diperbaiki.

kepercayaan. dalam perhubungan perlu mempunyai kepercayaan. jika pasangan tak ada percaya antara satu sama lain maka perhubungan tidak akan berhasil.

restu. perhubungan yang baik adalah yang mendapat restu ibu bapa. jangan sesekali meneruskan perhubungan yang tidak mendapat restu ibu bapa. mungkin ada dalam drama atau filem, perhubungan yang tak mendapat restu turut bahagia. tapi tahukah anda setiap kesedihan ibu bapa itu kesannya amat besar dalam hidup anak. maka buatlah sesuatu yang mendapat restu ibu bapa InsyaALLAH perhubungan dan apa saja yang kita lakukan akan mendapat keberkatan.

wallahulam.

Wednesday, May 9, 2012

choosing the right one!

Assalamualaikum
memilih. ya, perkara ini selalu kita alami dalam hidup.
so aku dh buat pilihan yang sepatutnya.
malah, aku berdoa pada Allah, akan ada keberkatan diatas pilihan yang aku buat
ini hidup aku
jangan terlalu berkompromi aku tak pandai nak mengatakan tidak pada sesetengah perkara
jadi aku cuba simplify apa yang aku rasa patut mudahkannya

kerja?
aku dh di Ampang
hari pertama aku dah penin kepala
kene bantu casting talent dan baca skrip drama 8 episod
tapi ini kerja
aku terima
dan aku suka dapat bantu semua

tempat tinggal?
di tengah bandar ampang
sesak
lelah
tapi aku cuba faham
harap semuanya berjalan lancar
amin!

-dumbdeaf-

Monday, April 30, 2012

New chapter of life!

Assalamualaikum

Sabtu dan Ahad lepas (28-29 April 2012) is my new day in life. I got an offered to join a shooting for local PSA. Iklan Nilai-nilai murni. jadi Jr Editor mmg jarang keluar, so bila dapat peluang gantikan orang sekalipun, i take it as a challenge and never to disappoint anyone.

Its really amazing job as I've learned lots of things in PSA Shooting concept. The crews also awesome and experienced as for me the junior in this industries, I've learned something valuable and I took an opportunity to observed how they work in every way to finishing the job.

InsyaALLAH, i wish to be with them again in future.

p/s: i'll start my new work on May, 7 even though i heard lots of rumours bout the company. I'll try my best as this is a challenge! Gambatte!

Friday, April 27, 2012

Left it out

Assalamualaikum

banyak perkara nak kena fikir. Apa yang nak dibuat dan apa yang nak diputuskan sebagai satu keputusan. Dalam nak selesaikan segalanya aku terfikir satu perkara penting.

Aku terlalu banyak berfikir sampai aku dah kurang kreatif. Idea dah jadi angan kosong. tiada lagi visual yang menarik. Suara tiada bunyi. Visual tiada gambar dan warna.

tarik nafas panjang

satu malam sakit kepala migrain.

terlalu berfikir lagi!

aku kene kurang fikir tapi terus lakukan apa yang aku mahu jika ia benar dan jika terlalu berkompromi dengan diri sendiri akibatnya aku akan ketinggalan dalam perjalanan aku sendiri.

Kreatif.
ya.
satu sindrom yang sukar didapati kalau tak usaha banyak dan berlatih.

cara paling mudah.
luaskan perjalanan
tinggalkan segala yang hitam dan mengaburkan jalan.


so aku hantar tender hujung bulan ni.
muktamad!


p/s: ari jumaat, jadi berfikirlah dengan seadanya dalam memperolehi keberkatannya.
-dumbdeaf-



Wednesday, April 18, 2012

Jujur Vol 2

Sambungan cerita pasal jujur.

Kekadang kita rasa kita dah cukup jujur dengan semua orang tapi jauh dalam hati ada simpan beberapa perkara yang hanya kita saja yang tahu.

Kisah cinta kisah keluarga kisah kerja kisah kehilangan dan sebagainya.

Ada beberapa manusia saja yang kita mampu berlaku jujur kerana peristiwa lepas dan apa yang kita mampu buat ialah menjauhkan diri atau membiarkan mereka menganggap aku seadanya aku yang mereka kenali.

aku tak mahu memuaskan hati sesiapa sebab aku bukan manusia yang sempurna hingga mahu sentiasa menunduk dan menyerah aku salah dan mereka sebaik manusia.

ayat ni tak sepatutnya ditaip untuk tatapan semua tapi aku mahu beritahu kepada mereka bahawa terdapat pelbagai cara untuk menyampaikan pandangan jadi salurkan ia dengan sebaiknya.

selain daripada itu, harus diingati bahawa pandangan yang negatif akan mendapat kesan yang berbeda jadi fikir dengan masak hingga hangit sebelum menyatakan pada umum. mungkin perlu dikongsi dahulu dengan manusia lain sebelum meluahkan. maka tiada permasalahan yang lain wujud dengan merebakkan virus emosi lain.

hampir 25 tahun aku dibumi Allah ini. ada pahit dan getir dan senyuman yang dilalui. tapi aku masih menyatakan aku hanya melalui kehidupan normal manusia yang dihimpit pelbagai cerita. maka kamu yang melihat aku, senyumlah juga andai aku tersenyum dan hulurkan tangan bila aku perlukan pautan disaat mahu jatuh.

jangan kau hanya meludah dan melatah dengan kata-kata manusia yang berada disekelilingku. kenali aku maka kau akan tahu betapa indah dan tingginya kamu kuangkat dalam hidupku.


p/s: manusia tidak pernah berhenti menunding selagi ada jari.

The Hunger Games Review

Sinopsis dari ITunes

Bertemakan burung Mockingjay
Every year in the ruins of what was once North America, the evil Capitol of the nation of Panem forces each of its twelve districts to send a teenage boy and girl to compete in the Hunger Games. A twisted punishment for a past uprising and an ongoing government intimidation tactic, The Hunger Games are a nationally televised event in which "Tributes" must fight with one another until one survivor remains. Pitted against highly-trained Tributes who have prepared for these Games their entire lives, Katniss is forced to rely upon her sharp instincts as well as the mentorship of drunken former victor Haymitch Abernathy. If she's ever to return home to District 12, Katniss must make impossible choices in the arena that weigh survival against humanity and life against love.

THE HUNGER GAMES is directed by Gary Ross, and produced by Nina Jacobson's Color Force in tandem with producer Jon Kilik. Suzanne Collins' best-selling novel, the first in a trilogy published by Scholastic that has over 16 million copies in print in the United States alone, has developed a massive global following.

Pengarah: Gary Ross
Penulis: Gary Ross, Billy Ray, Suzanne Collins
Run Time: 142 minutes
Cast:
Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Elizabeth Banks, Stanley Tucci, Donald Sutherland, Wes Bentley, Toby Jones, Amandla Stenberg, Alexander Ludwig, Isabelle Fuhrman, Jacqueline Emerson, Paula Malcomson, Dayo Okeniyi, Jack Quaid, Leven Rambin, Willow Shields, Lenny Kravitz

District 12
Hunger Games- Ikut Review kepala aku.

Hunger Games, sebuah filem yang layak dipanggil filem. Berbaloi. Paling penting filem ini tak membuatkan aku rasa membazir dan sakit hati dan kepala biar pun dapat seat 3 row paling depan dari skrin.

Apa yang aku faham pasal filem ini mengisahkan tentang Capitol, sebuah organisasi yang agak KEJAM dalam sebuah populasi bernama Panem yang mempunyai 12 daerah yang mewakili 12 jenis sumber utama dalam kehidupan manusia-manusia yang tinggal di Panem.

Berlokasikan dimasa depan, Hunger Games mewujudkan 2 jurang kelompok manusia yang bolej dikatakan sangat hebat. Kalau dilihat dari sudut mata manusia di Panem, mereka umpama golongan paling hebat dari segala sudut. Malah, berkebolehan membuat apa saja dengan cuma memberi arahan kepada Capitol dan mangsanya pasti 12 Daerah tersebut.

12 Daerah-
1-  Luxury
2-    Masonry
3-    Technology
4-    Fishing
5-    Power
6-    Transportation
7-    Lumber
8-    Textiles
9-    Grain
10-Livestock
11-Agriculture
12- Mining

Watak utama dalam cerita ini ialah seorang perempuan Katniss Everdeen, remaja yang hidupnya bagai ketua keluarga melindungi ibu dan adik. Mempunyai seorang kawan rapat lelaki, Gale Hawhorne yang sememangnya membangkang akan pertandingan yang dinamakan Hunger Games yang diadakan oleh Capitol.

Dalam pemilihan bagi pertandingan Hunger Games yang ke 74, Primorse Everdeen dipilih oleh Capitol untuk mewakili District 12, namun Katniss menawarkan diri mengganti adiknya dan menyertai permainan hidup-mati itu.

Dipimpin oleh Haymitch Abernathy, salah seorang wakil District 12 yang juga pernah menjadi pemenang permainan itu. Katniss dan Peeta Mellark mewujudkan satu imej yang sangat terbaik hingga melayakkan diri mereka disukai khalayak Capitol.

Watak sebagai kekasih yang hangat bercinta dilakonkan mereka berdua ketika dalam permainan bagi mendapat perhatian khalayak tersebut dan menimbulkan banyak poercanggahan minda Katniss, malah menyebabkan wujudnya sifat rebel yang sangat besar dalam dirinya sepanjang permainan.

Katniss Everdeen
Watak Katniss yang prihatin dan terlalu melindungi menyebabkan dia seperti kehilangan yang amat besar ketika wakil dari District 11, Rue mati semasa menjalankan misi bersamanya. Mereka merancang untuk membunuh wakil District 1 dan 2 yang juga menjadikan Peeta sebagai orang suruhan dalam membunuh Katniss.

Namun, kekuatan semangat Katniss bukan sembarangan apabila dia mampu membunuh 1 wakil District 1 dan menyelamatkan Peeta apabila Capitol mengubah peraturan tanpa diduganya. Peluang itu diambikl oleh Katniss mendapatkan Peeta dimana Katniss tidak mahu pulang sendirian ke District 12.

Pertarungan terakhir antara Katniss dan Peeta adalah melibatkan Cato dari District 1 yang akhirnya mengundang kepada pertukaran peraturan buat kali terakhir yang memaksa katniss untuk membunuh diri. Namun rebel yang dilakukan oleh Katniss mengundang Capitol menyerah kalah dengan menerima kemenangan mereka berdua sebagai kemenangan pasangan kekasih.

Walaupun Katniss dan Peeta diangkat sebagai pemenang namun, Katniss kini menjadi pembangkang yang dilihat sebagai mampu membahayakan pemimpin di Capitol.

Plot Teknik

Filem ini disusun sinematografi yang agak menarik iaitu kebebasan kamera ditunjukkan dalam setiap plot didalam District 12 hingga ke dalam hutan.

Setiap pergerakan Katniss ditunjukkan dengan terperinci dan penghayatan perjalan cerita yang menarik.

Teknik suspens dan kejutan dalam cerita bukan saja menaikkan mood penonton malah mampu memberi pemfokusan yang berterusan.

File mini mempunyai aturan perjalanan yang seimbang dimana pelbagai emosi disatukan dalam setiap plot. Dan ini menunjukkan mereka menjadikan ia satu filem yang sangat menarik disamping muzik sokongan yang diberikan memberi erti yang bagus.

Kostum/Latar/Lokasi/Skrip

Aku bagi A+ untuk aspek-aspek ini dimana aku dapati ia meninggalkan kesan teruja kepada penonton.

Keberkaitan setiap aspek membuatkan aku sendiri merasa pemahaman berganda dari pengarah filem ini.

Recommendation: 4 ****


p/s: review ni dah berusia 3 minggu dalam arkib aku. hurm.

One moment can make a Star Contest

Note: Smash- one of the amazing musical show in the world!

DIVA Universal (Astro Channel 702) mengadakan satu pertandingan yang berkait dengan drama SMASH (premiered on 19th March 2012 exclusively on DIVA Universal Astro Channel 702)

Bagaimana nak menyertai “One Moment Can Make a Star Contest”:
Peserta perlu merekodkan satu video mereka sendiri menyanyikan lagu ‘Let Me Be Your Star’ from “SMASH”. Lirik dan lagu boleh didapati di divauniversal.asia.

Kemudian peserta perlu memuat naikkan video mereka di mikrosite (boleh layari laman web diva universal untuk lebih faham) sebelum atau pada 22 April 2012.

5 peserta yang disenaraipendek akan ditayangkan di divauniversal.asia microsite dan penonton akan mengundi video kegemaran mereka. Diva Universal juga akan memberikan hadiah istimewa kepada pengundi yang bertuah.

Hadiah kepada peserta:
  • Return flights for 2 to New York City including 4 Nights Accommodation and tickets to a Broadway Show.
  • The winner will also star in their very own music video singing ‘Let Me Be Your Star’ which will premiere on DIVA Universal.



Tuesday, April 17, 2012

Salam Terakhir

Assalamualaikum

14 April 2012
Seorang lagi ahli keluargaku pergi. 3 tahun berturut aku kehilangan. Terkelu segala ahli yang masih wujud.

tak mampu berkata apa. AlFatihah buat mereka.

-dumbdeaf-

Friday, April 13, 2012

Idea

Assalamualaikum

Aku blur. Agak berminggu dah begini.
Kekurangan idea untuk siapkan video Versys & Lagu

Tercari cari lagu latar yang sesuai untuk Versys Kawasaki
Serabut

Tema konsep yang semakin rabun
tidur yang panjang tak membantu

hanya lesu diakhir hari.
damn!

Monday, April 2, 2012

Dugaan...lagi?


Kegembiraan itu adalah satu perkara yang dimahukan berpanjangan. Jadi siapa yang salah andai ia sementara bagi sesetengah pihak. Bergelak ketawa sepanjang malam bukan bermakna aku dan kamu sekepala dan membuang duka tapi ia menyatakan biarpun sementara tawa itu tapi ia mampu menyegarkan minda yang berkabut.

Kehilangan dokumen dalam computer riba adalah perkara biasa bagi aku tapi kehilangan memori yang sehari cuma bagai dugaan berganda yang tiada ubahnya.

Ini bukan pertama kali dan aku tak ambil pusing jika aku perlu berusaha keras untuk mendapatkan segala yang penting. Tapi bagaimana? Pusing lagi!

Beratus gambar kenangan, berpuluh video kegemaran, berdozen video lagu untuk mereka, dan paling penting berbelas klip yang mahu diedit untuk pengantin baru.

Mahu menangis atau bersiap sedia pulang ke kampung mencari cd original window?

Mahu menjerit tapi ia tersekat di anak tekak!

Tuesday, March 27, 2012

Challenge


My heart beats so fast. Is it because of him? Is it because of other thing? Well, I’m afraid if I’m making wrong decision. As I can see everything will turn out badly if my word manipulate by them during the meeting.

I’m not complicated person if they didn’t mess around. I’m trying to be the easiest person among them who always change their view as they wishes. But this time I can’t stand of what they did.

I keep questioning why I should keep this boundary safe if they do want to act professional? This is not my first time working under a company. I had faces different kind of people before I came here. So, why I want to keep them on their feet if I can shake them off?

Well, the answer is it because I don’t want to be like them. It is better to act professional in front of dumb people than act same like them with questioning the same issue unfinished.

So, I take this challenge to confront with them and my instinct says everything will going right if I believe to myself and think wise talk smart.

And to him, thank you. You always knew me better. 

Monday, March 26, 2012

Perasaan

Beruntungnya diri jika sudah dimiliki insan yang teristimewa. Aku cemburu. Bagai nak gila satu ketika dulu bila ada saja yang bercerita mereka sudah berpunya teman kekasih pujaan hati. Mahu menjerit-jerit aku menyanyi lagu Yuna “ini tidak adil, tidak adil bagiku!” itupun kalau lagu itu sudah ada waktu dulu. 

Note: Its just a child's love!
Kini tika perasaan itu hilang dibuai arus pergolakan rasa, bagai putaran roda ia kembali pada aku dengan perasaan yang berdekad lamanya. Ya, ada aku kongsikan disini hari itu. Tapi kini rasanya makin kalut. Aku hanya hidup seperti biasa dengan doa akan berlalu seperti dahulu tapi salah. Ia datang dan tiada pergi. 

Mana aku mahu lari. Kian tersepit dalam balutan perasaan aku sendiri. Kian lesu memintal kata untuk kembali tersenyum. Ah, tipu! Aku masih senyum bagai biasa malah bertambah seri tapi ia dihalang untuk terus senyum. Sakit! Malah, agak kejam sebenarnya. 

Pergolakan minda mungkin ada penghujungnya. Pergolakan perasaan dan hati, bersimpul mati jika tiada yang memahami…

My Generation..


Primary School..
How you want to describe it?

1-School assembly?
2-Friends?
3-Games?
4-School Sports's Day?

etc.

well, this video made by JinnyBoyTV summarize my childhood day in school..
 share this if you also have the same moment!


Saturday, March 24, 2012

Wake UP Sid! - Review

Wake Up Sid - Hindustan's Film

Nota: Sid...
Filem ni aku tonton beberapa hari lepas. Aku tak berapa tahu latar pembikinannya. Jadi aku google. Korang boleh baca disini. Wake Up Sid! Bagi aku Karan Johar tak kan buat filem yang merugikan. Jadi berbaloi untuk aku buang 2 jam memahami cerita ini.

Review aku-

Apa yang kita mahu dalam hidup? Bebas atau berdikari? mana lagi bermakna. kadang-kadang kita tak nampak apa yang didepan mata selagi tiada yang menampakkannya. tapi percayalah kita nampak cuma tiada keberanian untuk menampakkannya sebagai wujud. jadi hanya perlu fahami perlahan-lahan dan InsyaALLAH ia akan menjadi baik. Kerana yang baik selalunya diikuti suspens.

1- Watak-
Siddarth & Aisha- a good combination, berbeda watak dan ambition malah kehidupan. Asas pertembungan dua manusia ini ialah mencari inti hidup. Aisha mahu bebas, dan hidup lebih matang dengan usaha sendiri. Siddarth a.k.a Sid hanya lelaki biasa, bari habis belajar atau bahasa paling mudah baru kenal dunia. Jadi masing-masing melengkapi kekurangan dan kelebihan dan membuka mata masing-masing dengan apa yang mereka lalui.

2-Watak Tambahan-
Parent Sid, kawan bapak Sid, kawan-kawan Sid. Semua menjalankan watak dengan bagus dan setiap mereka bersangkutan dengan baik. tiada lohong untuk mengatakan mereka wujud sebagai pak pacak.

3-Props/Lokasi
hebat, santai, aku paling suka pejabat Mumbai Beat. Memang santai dan sesuai.

4-Muzik
Ini filem yang aku tonton kurang menari. Rare! tapi unik. ada ost yang aku rasa syahdu. haha!

5-Skrip
Meaningful! Ia tonjolkan dunia sebenar bukan stereotaip yang melampau.

Nota: Sangat enjoy!

Inspirasi


Inspirasi. Satu perkataan yang definisinya positif. Ya. Aku mempunyai seorang pencetus inspirasi. Tapi aku rasa masih kabur. Apa benar dia atau orang lain.

Itu tak penting sebenarnya. Yang penting aku tahu dia ada dalam hidup aku, dan nyatanya dia bukan saja sumber aku mendapat idea bernas tapi penyebab aku berhenti mencari pasangan hidup. Macam pelik tapi ikhlas aku bagai hilang semangat untuk mencari pasangan hidup.

Biarpun aku dulu bagai setiap hari mengeluh bila tarikh dan masa untuk bertemu manusia yang satu tapi akhirnya tiba-tiba aku hilang rasa.

Dan beberapa hari lepas aku kembali pada memori yang lama dan kini hampir 2 dekad aku menyimpan rasa. Ya, aku kenali dia sejak kecil dan aku fikir kali ini aku perlu ambik berat pelbagai perkara sebelum mengatakan dengan gah bahawa dia yang aku perlu atau apa saja yang berkaitan dengan perasaan. Kerana aku bakal masuk kedalam gaung dengan pertolongan diri sendiri.

Kata kawan ‘kita perlu lawan untuk mendapatkan kebahagiaan’ tapi aku pilih untuk berdiam diri andai kebahagiaan itu lagi bermakna bila aku memahami manusia lain juga punya rencana sendiri.

Ini lebih matang!

Friday, March 23, 2012

Peluang


Aku hanya berkongsi satu cerita yang mungkin insan lain turut kongsikan. Biarpun ini bukan cerita aku. Tapi jujur aku takut jika ini terjadi dan menghanyutkan segala apa yang aku kecapi dalam hidup. 

Maka, peluang untuk meneruskan hidup di jalan yang benar masih ada. 

Seperti aku, seperti insan lain yang masih mencari. Janji pada diri untuk memilih yang terbaik dan berlaku adil pada diri sendiri.

InsyaALLAH

Amin.

Cuma aku mahu...


Hanya melihat sebuah filem Hindustan aku bagai terbang mencari hala tuju keinginan hidup. Kebebasan? Adakah itu aku inginkan? Atau hanya sebuah ketenangan? Atau juga kejayaan yang berganda?

Aku tak pasti dengan keinginan aku.

Cuma aku mahu sebuah kerjaya yang sederhana yang mampu buat aku menjalankan tanggungjawab sebagai seorang manusia, anak, kakak dan adik malah umat Islam dan rakyat Malaysia yang baik. Ya aku perlu melunaskan hutang.

Cuma aku mahu sebuah tempat tinggal yang sederhana yang aku dapatkan sendiri dan dihiasi indah seperti iklan IKEA dan selesa didiami aku dan mereka yang lain bila bertandang dikala kelapangan.

Cuma aku mahu sedikit perhatian diberikan kepada diri untuk menjadi lebih baik dan berpenampilan selesa dan menyenangkan mereka yang memandang.

Nota: Aku mahu kesini...
Cuma aku mahu meluangkan masa pada setiap kegemaranku seperti berlari dipantai, melihat langit jingga petang dan pagi, mengalun lagu karya sendiri petikan gitar dan ketukan piano yang dimainkan sendiri, dan menyudahkan cerpen dan novel yang terbengkalai bertahun sudah.

Cuma aku mahu keluar mengisi waktu hujung minggu dengan keluarga atau bersama teman di bistro melayan live band atau bacaan puisi mereka yang hebat, berkunjung ke aktiviti Frinjan, Projek Rabak dan menonton persembahan teater Paradoks atau di Istana Budaya.

Cuma aku mahu menyudahkan kelas lesen kereta dan motor supaya mudah aku bawa emak ke sana sini, mudah aku berurusan dalam kerjaya, mudah aku melalui segala jalan yang ada dalam Malaysia.

Cuma aku mahu mendapatkan senarai gadjet yang aku idam. Mesin editing yang berjenama Apple dan aku masih keliru mahu pilih mana satu.

Dan akhirnya aku terfikir sesuatu…

Teman sepanjang hidup. Tapi mahukah aku?

Dreamt


A few days ago, I dreamt about a diva who is very talented and lucky as she married with a man that so cool. Her life is really great and wonderful as a fairy tale. Hell yeah I really hate to write something fancy and too beautiful but then that’s her life. So its so grateful to be her.

Well, talking bout the dream. We sat on a small pondok at the paddy field. Its one of the Ombak Rindu scene which she is one of the actress. So, in my dream she talking bout Love. How I want to get a Love.
Seriously creepy but it’s a dream and her word is so real.

Why you want to be love? Because you want to share your love. Its normal, so no need to be exaggerate but the main question is how you want to find it or are you sure to find it.

Nota: ini scene mimpi aku..
So this is the limitation of love. We don’t need to wish something extra ordinary to happy. To have fun with our life. Be predictable as we can get more happiness from everyone. Even we want to be the best among the greatest but we shall see what we have in our life that we capable of and what we should be and what is written for us.

So, be able to accept the ordinary and be able to live in ordinary. So as she said we don’t have to be special to get special. We just have to be us and we can get more that we expected.

Second, we just love ourselves and later on someone will appear and show us what love mean and never regret if they just came and gone as they showed the difference of life in different way of views.

Third, always be grateful with what you have and someone will be so grateful to have you in their lives too. So the love is spreading starting by yourself.

A dream is just a dream and she gone as everyone. Maybe im too tired asking why she got something so beautiful and extra ordinary. then the answer came to me in different way.

But all she said is reality. So be reality as Im going to move forward and never look back cuz im not going to take the same path as before.

See me as I’m going to explode the love to everyone!

Kota


Melihat kota yang gah didepan mata sebenarnya buat aku kembali berfikir untuk terus berada disini atau meninggalkannya begitu saja. Kata hati ‘bukan mudah untuk berada disini, jadi fikir semasaknya sebelum memutuskan keputusan’.

Hati aku ragu tapi akal kata aku pasti. Im not belong in here. Sungguh keras aku melontarkan kata itu tapi ia bagai benar dan ikhlas. Hampir lima bulan aku di kawasan Damansara. Apa yang aku rasa hanyalah jangka masa yang cepat, padat, sesak dan lelah. Berbeza ketika di Banting, biarpun udara tak segar tapi aku masih mampu tatap permaidani langit setiap malam dan ketenangan itu milik aku.

Jika kawan mengatakan aku perlu mencari kehidupan tapi aku yakin ini bukan salah satu daripadanya. Ingin saja aku luah kata mahu pulang ke kampung di Lenggong. Ya, kawasan Hulu Perak dan pastinya jauh dari kepadatan manusia yang pelbagai niatnya. Tiba-tiba aku begitu lelah!

Nota: Aku mahu begini....nyaman...tenang....
Pasti malam ini aku tidur sambil meletakkan lengan didahi lagi…

Thursday, March 22, 2012

Disappointed


Satu hari yang berlalu bukan satu perkara yang boleh diremehkan. Bermula dari awal pagi dan berakhir di lewat petang. Sekurang-kurangnya kau mengharapkan hasil yang setimpal dengan lelah keringatmu.

Untuk hari ini aku bagai sakit dengan perilaku manusia yang mementingkan diri sendiri dan memandang manusia lain sebagai perbandingan mudah untuk meneruskan hidup. Dimana letak sifat rasa bersimpati atau bertimbang rasa. Aku bukan disini meminta simpati yang cukuplah jika memahami bahawa perit seorang manusia itu harus dibalas dengan cara manusia kepada manusia bukan sebaliknya.

Bukan mudah untuk berada diatas. Lihat semua manusia yang sudah berjaya sudahlah. Tak perlu memilih yang baik atau yang buruk kesannya. Yang penting mereka tetap berusaha untuk mendapat kejayaan. Jangan kata mereka yang mencuri itu mudah untuk memilih jadi begitu. kau tak tahu betapa mereka memikirkan bagaimana cara untuk meloloskan diri jika kantoi dalam kes.

Sama seperti mereka yang lain pasti ada usaha dalam meniti tangga keatas. Tapi jika aku melihat kau kini. Sedikit kekesalan aku lahirkan ikhlas dari hati. Kau melihat kejayaan sebagai perkara yang mudah., tiada inti yang perlu kau gubah untuk menjadi indah dan memenangi manusia lain. Bagai kau desakan dan paksaan pada manusia lain itu tips untuk kau berada diatas.

Salah wahai kawan!

Kau sudah terlalu tua untuk diperbetulkan tapi aku cuma harap kau belum terlambat untuk mengenal salah dan benar kerana kau bakal memulangkan keadaan pada anak dalam keluargamu atas sikap yang kau praktikkan.

Jadi renung kembali dan segeralah memilih jalan yang benar dan kawan yang benar sebelum terlambat dan kau rugi seperti hari-hari yang berlalu…

Untitle


Aku asyik ingatkan diri sendiri supaya jangan memulakan sesuatu rencana dengan kata negatif. Seperti ‘tak’, ‘jangan’, ‘bukan’ dan apa saja yang bakal menjatuhkan semangat untuk pembacaan manusia. Tapi ini lumrah penulisan aku. Mencari kata yang sesuai untuk memulakan sesuatu rencana sangat sukar. Aku kadang-kadang kebuntuan.

Untuk minit pertama penulisan aku bagai merasakan idea mencurah-curah. Kadang bila melihat ‘billboard’ yang tergantung di bangunan ‘shopping complex’ One Utama, aku bagai ada seribu patah kata yang nak diluahkan. Tapi nyata bila mahu melahirkan di keyboard computer aku bagai hilang!

Jadi apa perancangan aku?

Nota: Tiada tajuk itu abstrak
Kadang-kadang aku melepak dikedai kopi, di kaki tangga, di pondok bas menunggu teksi lalu, melihat deru kenderaan yang melalui jalan di LDP, aku bagai melayang dengan pelbagai irama yang sangat indah dengan susunan kata tapi bila aku salur di kekunci keyboard segalanya hilang!

Aku rasa rugi. Sangat rugi!

Aku harus cari sesuatu yang boleh aku simpan segala yang indah dari terus kerugian…

Wednesday, March 7, 2012

KDF - Lie To Me


Note: Sweet Couple!
Hola!

Aku baru habis tonton drama Lie To Me (Korean Drama) Sebab aku mahu tonton drama ni adalah Kang Ji Hwan haha! Before this dia ada berlakon drama Coffee House kan! 

Ni aku copy paste info dari 

Title: 내게 거짓말을 해봐 / Naege Geojitmaleul Haebwa / Lie to Me
Chinese Title : 骗我试试 / 對我說謊看看
Also known as: Try Lying to Me
Previously known as: 달콤한 스캔들 / Sweet Scandal
Genre: Romance, comedy
Episodes: 16
Broadcast network: SBS
Broadcast period: 2011-May-09 to 2011-June-28
Air time: Monday & Tuesday 21:55

Synopsis
Gong Ah Jung, a level 5 Ministry of Culture official, gets entangled in a web of lies when she mistakenly lies that she’s married to Hyun Ki Joon, a hotel manager from an affluent family. Their relationship is further complicated when Ki Joon’s ex-fiancée and a close friend of his brother’s, Oh Yoon Joo, reappears in his life.

Review aku:

Yoon Eun Hye tak pernah gagal untuk pamerkan lakonan mantap. Bagi la watak apa pun setakat ni dia tak pernah mengecewakan sesape (fans dia) dalam Lie To Me, she acted as Gong Ah Jung, a woman late 20's and work as public officer. Well, faham la kan kalo Korea if Public Officer memang susah sikit la bab nak bercinta dan kalo boleh 24/7 kene keje untuk kerajaan. haha! So, cerita minah ni bermula bila kawan merangkap perampas cinta pandang pertamanya muncul. Okay aku tak mahu review pasal full story dia. aku ambik yang aku nak tekan kan jer.

Plot: 
Drama ni ada 16 episod. Episod 1-3 kisah pasal Ah Jung dan perkenalannya dengan Ki Joon. Di sini boleh nampak perbezaan hebat antara watak Ah Jung dan Ki Joon. Ah Jung more to be a reckless woman. From her appearance memang she looks usual and nothing is attractive. Next episodes is seen that Ah Jung is not just ordinary woman. Her determination to work hard and she got a good side of effort in teamwork and very responsible woman. Even though sometimes its out from her limit. 

Ki Joon at the first place macam tak boleh percaya this woman is using him. Actually there is misunderstanding and miscommunication between them. So, unexpectedly he actually using Ah Jung to get what he want for his business. So, they made a simple contract and be married couple without thinking any circumstances. 

Well, macam bapak Ah Jung cakap the purpose to live is to love. So, if we cant find love in our live its meaningless. So, In a lie there is a reality story between them. Love appears and they stuck in their own trap. But then its end with good story so all is well.

Conflict:
Love-Family-Friendship-Lost Love-Work-Current issue. They blend all this topic with excellent point of views. Bravo! 

Props/Location:
Nice view, Jeju Island is one of attraction in Korea. And believe me they never failed to promote Korea through this drama. Seriously, Korean people knew how to make people visit their country just by watching drama or movie or Music Video. Congrats!

Script:
Spontaneous and very delightful. I can feel the love-family-friend's attention-anger-jealousy-etc.

Music/Effect:
Same like Coffee House, they use the new modern attraction music and sometimes the classic lullaby. perfect!

Alright, thats all I can type for now. Cuz puji lebih2 nanti susah lak. haha! Enjoy watching!

p/s: 5 stars recommendation.

-dumbdeaf-



Jujur

Assalamualaikum

Jujur ikut bahasa bermaksud lurus hati, tulus dan ikhlas. Di mana aku selak google je haha! Apa yang aku nak sampaikan ialah penyampaian kata hati kepada manusia lain. 

Apa yang aku nak taip pun aku dah lupa. haha! 

...to be continue...

Monday, March 5, 2012

Love Love Love


...empty but happy


-dumbdeaf-

Simple

Note: More dynamic! 
Assalamualaikum.

I'm updating my page. Yes. Lots of thing to be divert to draft. As I decided to be more simple and organised. Will try my best not being so transparent? Neah! I'm not going to promise that as I'll type what's on my mind. So, just seat back and enjoy my presentation.
Wish me luck.

-dumbdeaf-

Love. Pyar. Cinta.

A word that’ll describe thousand mean. But never will give the main answer. Shit. This is not what I’m going to type. Hell yeah. I’m actually wants to write something about why I’m always like this.

Note: This is not a love story!
Why I don’t have a special boyfriend? Well, it because I don’t want to have any. I don’t want to belong to anybody. Just want to be me. It’s complicated when I want to describe how I want to love someone who never wants me to love. Same as others, they said they love everyone but it’s just a lie as they don’t know how to express what they feel. So they just pretend that’s the best way to make someone amazed with their existing.

It kind creepy to type something liked this but it’s true and believe me that’s the truth is always the ugliest!

I love music, I love movie I love drama in life that will show how we live in this world. So tell me that movie, song, drama is created to describe how people live in reality but they never want to admit it that’s what they felt all day.

Those say that they will never be the same after cheating on the same issues. But at least it showed that it’s the same damn thing!

What will makes you look cool, happy and always have an answer to everybody? Oh Craps I don’t know what the main issue I want to type at here now. My head just spinning and my heart feel like it want to explode as I want to tell to the world how bad I am in this world in finding someone to be love!

“You know what sucks? Realizing that everything you believe in is complete and utter bullshit.” – 500 days of Summer.

Like destiny, love, fairy tale, soul mate and everything that so merry chilling life!

But it was meant to be. Everything that happened is always for a reason. Just like : What if someone marry to one guy that she never knew that he’ll exist in her life and she keep thinking what would happen if she go for movie that day and never meet that guy who is her husband now.

So when someone asked you “have I seen you before?” its mean everything. Because it’s not fate, miracle or any fancy word to describe reality.

“It was that you can’t describe a great cosmic significance to a simple earthly event. Coincidence that’s all anything ever is. There’s nothing more than coincidence.” – 500 days of Summer.

11:11pm Mutiara Damansara
AzueAbdul

katakata bantal busuk

Blog ini aku taip dengan pelbagai isu. Jika ada melibatkan kamu. Maaf. Tiada niat menjatuhkan atau menaikkan sesiapa jika tanpa sebab musabab. Katakata aku taip bercampur aduk sebab aku bukan hebat gunabahasa. Tapi akan aku usahakan guna bahasa ibunda yang terbaik supaya kamu faham apa yang aku nak sampaikan.
Enjoy reading- azueBB