Sunday, November 14, 2010

buku sebelah bantal- Tiada yang Kedua

Note: tiada yang kedua?
 erm..maybe..
      Tiada Yang Kedua
Oleh: Sania Yasmin
Alaf 21 Sdn. Bhd. (2009)

Quote:
“akhirnya kusedari tiada yang seindah peribadimu.”

Intro:
Stereotaip?anti stereotaip?

Plot:
Shira diaturkan berkahwin dengan Imran. Imran ada kekasih lain. Shira setia dan jatuh cinta pada suami sendiri. Imran jatuh cinta dengan isteri sendiri dan meninggalkan kekasih hati. Tapi menyakiti kembali hati isteri lalu isteri hilang dan jatuh cinta pada lelaki lain tapi hati macam tidak. Sayang lagi suami sendiri. Lalu teruskan hati dna sayang pada suami.

Stereotaip? Anti stereotaip?

Konflik:
Perkahwinan yang ditentukan tapi jadi bersyukur dan ada kisah cinta lain tapi masih kukuh dengan cinta lama.

Stereotaio? Anti stereotaip?

Akhir:
Imran berjaya dapatkan Shira walaupun Shira macam tak nak jatuh kembali kepada suaminya?

Stereotaip? Anti stereotaip?

Watak lain:
Family- memang aku suka susunan watak perwatakan! Serius aku suka!

Komen aku pasal kulit buku:
Okay-lah! Ada nampak perempuan dan ananknya ditinggalkan. So, aku boleh agak apa yang terjadi.

Stereotaip? Anti stereotaip?

Walaupun nampak Stereotaio tapi sebenarnya novel ni Anti stereotaip-lah! Memang la aku taip macam sama je dengan buku lain macam ‘Donia’ (buku feberet aku!) tapi Sania Yasmin berjaya bagi kelainan bila dia tak gagal kembangkan watak dan latar novel ini. So, congrats Sania!

Pengajaran yang aku dapat:
Bukan senang nak kenal hati budi orang. Kadang kita nampak dia memahami tapi sebenarnya dia hanya orang asing!

No comments:

Post a Comment

katakata bantal busuk

Blog ini aku taip dengan pelbagai isu. Jika ada melibatkan kamu. Maaf. Tiada niat menjatuhkan atau menaikkan sesiapa jika tanpa sebab musabab. Katakata aku taip bercampur aduk sebab aku bukan hebat gunabahasa. Tapi akan aku usahakan guna bahasa ibunda yang terbaik supaya kamu faham apa yang aku nak sampaikan.
Enjoy reading- azueBB