Tuesday, February 1, 2011

doa untuk sahabat seagama

Assalamualaikum.


Berita terkini yang aku terima (maaf! aku tak begitu ikut perkembangan semasa namun ia adalah untuk sahabat seagama, maka aku terus cuba cari info senang faham di fb) bahawa terjadinya rusuhan di Mesir, kalau ikut beberapa komen yang boleh dipercayai (cuz org2 yang menaip ini berdasarkan fakta: 


kesimpulannya:  rakyat merusuh...berkaitan dgn pimpinan yg bt kputusan secara mendadak bila dia brentikan serta merta barisan kabinet yg sdia ada dan gntikan dgn barisan kabinet baru...skrg ni kat mesir dh d umumkan sbg darurat...

"Seorang bekas menteri pertahanan Israel, Benjamin Ben-Eliezer berkata, beliau bersedih dengan kemungkinan Hosni Mubarak disingkirkan kerana presiden Mesir itu adalah orang kanan kita yang paling penting di Asia Barat"

Makanya: Orang2 Mesir marah dengan pemimpin mereka yang menjadi talibarut israel,thats why mereka bangkit memberontak..


Situasi: Di Mesir, Husni memenjarakan orang-orang Ikwanul Muslimin tanpa sebab, orang-orang ini yang skrg meloloskan diri bagi sama-sama membantu rakyat memberontak, menumbangkan pemimpinan kuku besi Husni mubarak. Rakyat tertindas,yang miskin makin miskin, kecurian terjadi dimerata-rata tempat, pihak polis langsung tidak bertanggungjawab. Sosi ekonomi semakin meruncing dan Mesir pada satu ketika menjadi kemarahan umat Islam kerana mereka menyekat bantuan ke palestian. Memang patut pun husni tu tumbang..dialah pemimpin pertama arab yang menandatangai persafaham dengan israel.


dan aku juga cari info di Krisis Mesir Nasib Pelajar Kita : the latest news yg diupdate adalah ada pesawat pulang ke Malaysia dan penerbangan ke Eropah masih dibuka dan inisiatif yang digunakan untuk balik ke tanah air ini adalah dari keluarga/pelajar sendiri bukan KERAJAAN MALAYSIA, makanya aku cuma boleh taip: dimanakah MEREKA?


doa aku: "semoga segalanya berjalan dengan baik dan tiada malapetaka berlaku terhadap rakyat Malaysia kerana teraniayalah mereka jika keadaan terus berlanjutan. Moga mereka berada dibawah lindungan Allah SWT dan kepada keluarga mereka, sama-sama kita doakan semuanya selamat." amin!

1 comment:

  1. semoga semua selamat pulang ke tanah air dgn selamatnya.Amin....

    ReplyDelete

katakata bantal busuk

Blog ini aku taip dengan pelbagai isu. Jika ada melibatkan kamu. Maaf. Tiada niat menjatuhkan atau menaikkan sesiapa jika tanpa sebab musabab. Katakata aku taip bercampur aduk sebab aku bukan hebat gunabahasa. Tapi akan aku usahakan guna bahasa ibunda yang terbaik supaya kamu faham apa yang aku nak sampaikan.
Enjoy reading- azueBB