Sunday, April 14, 2013

Sarkastik

dia masuk melalui pintu yang sedia ada mudah dibuka oleh semua.
dia melangkah ke kawasan gondola newspaper.
"woi, pekak. the star ada?"

aku memandang.tajam.
mengabaikan dia dan senyum tawar pada cashier sedia nanti di kaunter.

"woi.pekak!"

"cakaplah elok elok sikit akak."

"dia ni memang macam ni. kau tu sedar sikit kau tu dibayar untuk jaga kaunter."
pandangannya juga tajam memandang manusia bertudung hitam dalam kawasan jagaan kamera cctv.

"kot ye pun berbudi bahasa la kak. awak tu perempuan. dia pun perempuan."
berlalu aku dari situasi hitam.

...

manusia. apa yang mereka lihat dan rasa cepat berbaur dan bersatu. lalu emosi menjadi kesan segala itu. tapi pernahkah kita merasakan sebilangan mereka yang beremosi itu masih rasional dan mempunyai sivik akan situasi sekeliling.

wahai manusia yang bernama manusia. sedar. ada ramai memerhati perilaku kamu.
tak kira kamu lelaki. perempuan. tua. muda. mahupun kanak-kanak tak berakal kononnya.



-dumbdeaf

No comments:

Post a Comment

katakata bantal busuk

Blog ini aku taip dengan pelbagai isu. Jika ada melibatkan kamu. Maaf. Tiada niat menjatuhkan atau menaikkan sesiapa jika tanpa sebab musabab. Katakata aku taip bercampur aduk sebab aku bukan hebat gunabahasa. Tapi akan aku usahakan guna bahasa ibunda yang terbaik supaya kamu faham apa yang aku nak sampaikan.
Enjoy reading- azueBB